Jak Polacy, Czesi i Słowacy kupują świąteczne upominki?

Aż 40 proc. Czechów gromadzi świąteczne upominki przez cały rok, z kolei co trzeci Polak i co czwarty Słowak zostawiają ich zakup na ostatnią chwilę.

Z sondażu przeprowadzonego przez Westwing Home & Living, klubu zakupowego z branży wyposażenia wnętrz, wynika także, że we wszystkich trzech krajach najczęściej prezenty w internecie kupują osoby w wieku 25-39 lat. Taką odpowiedź wybrało 71 proc. Czechów oraz ponad połowa Polaków i Słowaków. Co ciekawe w sieci chętnie robią zakupy również osoby starsze, w wieku 40-55 lat oraz powyżej 55 lat. Najrzadziej natomiast dokonują ich najmłodsi badani, poniżej 25 roku życia.

– Wiele sklepów internetowych w okresie przedświątecznym oferuje wydłużony termin zwrotu – sięgający do połowy lub nawet końca stycznia, dzięki czemu możemy łatwo zwrócić nietrafiony prezent. Zakupy upominków online są więc bezpieczniejszym rozwiązaniem, a przy tym pozwalającym zaoszczędzić wiele czasu. To tłumaczy dlaczego tak wiele osób preferuje ten model zakupowy – podsumowuje Marta Suchodolska, dyrektor kreatywna Westwing.pl.

W każdym z badanych krajów najwięcej osób nabywa prezenty pod choinkę na miesiąc lub dwa przed świętami – takiej odpowiedzi udzieliło 56 proc. Słowaków, 48 proc. Polaków i 43 proc. Czechów.

Czytaj więcej:

Orbis wchodzi do Estonii

Czarna perła Szczecina

Czarny Piątek nadchodzi

– Już pod koniec października i na początku listopada obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania produktami, które często występują w roli świątecznych prezentów. Są to drobne dekoracje do domu, takie jak ramki na zdjęcia, kubki, pojemniki, wazony, pościel, luksusowe świeczki czy designerskie akcesoria do gotowania. To rzeczy, które chętnie wymieniamy, więc zawsze są dobrym pomysłem na prezent, nie tylko pod choinkę – wyjaśnia Marta Suchodolska.

Na ostatnią chwilę zakup świątecznych upominków najczęściej zostawiają Polacy – robi tak co trzeci badany. Tymczasem na Słowacji – co czwarty, a w Czechach – co piąty. We wszystkich krajach grupą wiekową, która preferuje tę formę zakupów są młodzi ludzie poniżej 25 roku życia.

Najmniej zdeklarowanych zwolenników zakupów w sklepach stacjonarnych jest w Czechach – tylko 3 proc., a najwięcej w Polsce – 8 proc.

Ankiety świąteczne przeprowadzono w dniach 17-21 października 2017 roku na grupach: Polska –1002 badanych, Czechy – 500 badanych, Słowacja – 500 badanych.