Najbogatsza jest Legia

W ubiegłym roku pierwszy raz w historii łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły pół miliarda i wyniosły 511,2 mln zł. Najwięcej wpływów z praw mediowych i marketingowych miała Legia

W ubiegłym roku pierwszy raz w historii łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły pół miliarda i wyniosły 511,2 mln zł. Najwięcej wpływów z praw mediowych i marketingowych miała Legia.

Firma doradcza EY i spółka Ekstraklasa już po raz ósmy opublikowały raport „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”, zawierający między innymi ranking biznesowy 16 klubów Ekstraklasy za sezon 2015/2016. Legia Warszawa zwyciężyła w klasyfikacji finansowej i marketingowo-medialnej rankingu. Niespodzianką okazał się zwycięzca w kategorii efektywności sportowej, na którą składają się osiągnięcia w lidze, liczba reprezentantów kraju w składzie czy liczba młodzieżowców, którzy wystąpili w Ekstraklasie.

Po podsumowaniu punktów, w klasyfikacji efektywności zwyciężyła Lechia Gdańsk. Warszawska Legia nie wygrała tej klasyfikacji pomimo największej liczby reprezentantów w składzie i mistrzostwa Polski na koncie. Słaby wynik (trzeci od końca) w klasyfikacji liczby zawodników poniżej 21. roku życia zepchnął warszawian w rankingu efektywności dopiero na czwartą pozycję.

Najwięcej wpływów z praw mediowych i marketingowych miała Legia

 

Co ciekawe drugą pozycję w rankingu biznesowym klubów Ekstraklasy zajął Lech Poznań, dla którego sezon 2015/2016 pod względem sportowym był najsłabszym od lat. Lech dzięki grze w europejskich pucharach zwiększył przychody do prawie 80 mln zł (z nieco ponad 65 mln w 2014 roku). Był też drugą siłą marketingową w lidze. Był drugi po Legii we wszystkich 4 marketingowych zestawieniach: frekwencji na stadionie, oglądalności meczów w TV, wartości sprzedanych gadżetów klubowych oraz wartości ekwiwalentu związanego z obecnością klubu w TV. 

W 2014 roku w Ekstraklasie było 7 rentownych klubów. W 2015, którego dotyczy ranking finansowy, wynik ten został powtórzony. Jagiellonia Białystok, Śląsk Wrocław, Piast Gliwice, Pogoń Szczecin, Legia Warszawa i Cracovia osiągnęły zysk netto. Najwyższy – bo aż 5,9 mln zł – wypracował klub z Białegostoku. Łączna strata wszystkich 15 klubów, które przekazały autorom raportu dane finansowe, wyniosła 26,7 mln zł. To najmniej w historii raportów Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu.

- Klub piłkarski to specyficzny biznes, ponieważ jego głównym zadaniem nie jest przede wszystkim osiąganie pozytywnego wyniku finansowego, lecz jak najlepszy wynik sportowy. Dlatego też, świetna sytuacja jest już wtedy, gdy wynik sportowy jest bardzo dobry, a finansowy na tyle dobry, aby właściciele do klubu nie dokładali – mówi Marcin Opiłowski, dyrektor w firmie doradczej EY odpowiedzialny za branżę sportową. – W Ekstraklasie widać bardzo pozytywny trend. Kluby oszczędzają. Rozumieją już, że nie mogą się zadłużać bez myślenia o konsekwencjach, tak, jak miało to miejsce jeszcze parę lat temu. Koszty wszystkich klubów były w 2015 r. tylko o 11 proc. wyższe od przychodów. Jeszcze w roku 2013 różnica wynosiła 31 proc. Trzeba chwalić kluby za oszczędności i cieszyć się z rosnących wpływów – dodaje Marcin Opiłowski.